Bokbloggsjerka 1 – 4 mars

Sportlovet har visserligen innehållet lite sport (dock en långpromenad i det vackra vädret varje dag), mycket jobb men välbehövliga sovmorgnar. Dock gick det alldeles för fort!!! Ser dock fram emot en rolig helg när svärfamiljen (?) kommer upp för att gå och se Andra chansen här i Karlstad.

Veckans fråga från Annika är denna vecka: Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Alltså, det finns väl ingen genre som jag önskar att jag kunde läsa men inte gör, för i så fall hade jag nog gjort det. Däremot har jag väldigt svårt för poesi. Det är helt enkelt inte min kopp med kokade blad. Jag kan uppskatta en dikt här och där säker, men hela diktsamlingar – nä inte riktigt min grej.

När jag studerade engelska vid universitetet var ”Turner” av David Dabydeen obligatorisk läsning. För er som inte vet det, så är det en mycket lång narrativ dikt (alltså en dikt som berättar en historia) inspirerad av JMW Turners målning ”The Slave Ship”, som i sin tur var inspirerad av bland annat massdödandet av afrikanska slavar i den fruktansvärda händelse som kallas Zong-massakern. The Zong var ett engelskt slavskepp med ungefär fyrahundra slavar som 1871 seglade från Afrika till Jamaica. Ägarna till skeppet hade tagit ut försäkring på slavarna, så att de skulle få betalt om det hände slavarna något. På grund av att man hade tagit med alldeles för många slavar och att villkoren var usla så började många slavar att bli sjuka och dö. Sådana förluster täckte inte försäkringen, så då beslutade sig kaptenen för att döda en del av slavarna för att ut sina försäkringspengar, genom att helt enkelt slänga runt 130 människor – män, kvinnor, barn – överbord mitt ute på Atlanten.

turner_slave_ship1335502045286

Själva dikten var rätt dryg, tyckte jag, men när jag sedan läste på historien historien om The Zong lite närmare blev jag verkligen gripen av slavarnas fruktansvärda öde och besättningens omänsklighet (fortfarande inte av dikten, tyvärr). Utan dikten skulle jag dock förmodligen aldrig hört talas om The Zong alls, och på så vis var det ju ändå mödan lönt att traggla mig igenom dikten.

8 thoughts on “Bokbloggsjerka 1 – 4 mars

  1. Poesi år verkligen nischat, själv har jag bara Dagsedlar av Stig Dagerman, kanske inte riktig poesi, men i alla fall så verser som är både sarkastiska och roliga. Försökte med Tranströmmer, han var faktiskt lättläst men det gav inte så mycket.

Kommentera

