Recension: Every Day av David Levithan

every-dayHandling
Every day a different body. Every day a different life. Every day in love with the same girl. There’s never any warning about where it will be or who it will be. A has made peace with that, even established guidelines by which to live: Never get too attached. Avoid being noticed. Do not interfere.

It’s all fine until the morning that A wakes up in the body of Justin and meets Justin’s girlfriend, Rhiannon. From that moment, the rules by which A has been living no longer apply. Because finally A has found someone he wants to be with–day in, day out, day after day. (adlibris.se)

Recension
Nu var det ett tag sedan jag läste ut den här boken, men jag ska försöka göra den rättvisa. Det som först fick mig intresserad var själva konceptet med boken, att varje dag vakna upp i en ny kropp. Att bildligt walk a mile in someone else’s shoes. För huvudpersonen, A, är detta verklighet och han (?) har levt så hela sitt liv, och det har inte varit ett problem. Tills han träffar Rihannon och blir kär med alla komplikationer det innebär.

Kärlekshistorien är väl dock egentligen inte det som har fastnat hos mig, utan jag tyckte snarare om de moraliska dilemman A hela tiden debatterar med sig själv. Vilken rätt har han egentligen att lägga sig i sina ”värdars” liv? Och när har han skyldighet att göra det?

Every day är en ungdomsbok och således lättläst, men den är också välskriven och jag tror att många vuxna skulle uppskatta den också, inte minst på grund av det djup den ändå har.

6 thoughts on “Recension: Every Day av David Levithan

  1. Det här är en sådan där bok jag tror att jag skulle gilla och som jag känner att jag borde införskaffa, men det blir inte av. Kanske den åker med i superbeställningen som (förmodligen) slängs iväg efter jag läst mig igenom mitt köpstopp. Den verkar redit bra!

Kommentera

