Recension: Pojken i hiss 54

pojken-i-hiss-54Handling
Pakistan: Fullmånen är vit med skarpa kanter när 12-åriga Zubaida smyger ut i ökensanden. Hon vill få en skymt av de vackra jaktfalkarna som kommit till byn med ett schejkfölje för att jaga kragtrappfågel. Men innan hon hinner fram till falktältet blir hon tillfångatagen och inknuffad i jägarprinsens tält. På väg därifrån en stund senare blir hon upptäckt — och i samma ögonblick har hennes familj förlorat sin heder.

Dubai: På väg från en övernattning i öknen kommer mobilsamtalet till Ellen Elgs chaufför. Han är Zubaidas äldste bror och kallas nu omedelbart hem till Pakistan för att återupprätta familjens anseende. Ellen ser sin chaufför blekna, men är alltför upptagen av sina tankar på nattens dramatiska händelser för att reagera. Hon har sett en man bli torterad och hon har bevis i sin filmkamera. Ellen vet för mycket, tycker säkerhetspolisen. Kanske kan en kidnappning få henne att tystna?

Karin Alfredsson är tillbaka med ännu en bok om läkaren Ellen Elg som lyckas lägga sig i och riva upp agg vart i världen hon sig än vänder, denna gång i Dubai. Precis som i de tidigare böckerna beskriver Alfredsson ohyggliga människoöden, och som vanligt med Karin Alfredssons böcker blir jag ofantligt upprörd även av denna, och konstant ställer jag mig frågan vad det är för fel på världen.

Pojken i hiss 54 har dock tydligare formen av en thriller än tidigare böcker, vilket kanske är anledningen till att denna inte kändes riktigt lika stark som de tidigare för där är det just människoödena som fångar mig. Trots detta är det en lättläst och viktig bok, som är svår att lägga undan.

One thought on “Recension: Pojken i hiss 54