Ny Sophie Kinsella på G

I maj släpper Sophie Kinsella en ny fristående bok: Wedding Nights. Visserligen bara på engelska ännu, men i alla fall! Då borde det inte dröja allt för länge innan vi får den stora glädjen att läsa henne på svenska också. Jag vet inte riktigt varför men Kinsella måste jag läsa på svenska, kanske för att jag har läst alla andra hennes böcker på svenska.

Hur som helst, tillbaka till den nya boken. Den heter alltså Wedding Nights och handlar om Lottie som har tröttnat på män som inte vill binda sig. Dock dyker ett gammalt ex upp och påminner henne om en pakt: om båda var singlar vid 30 skulle de gifta sig med varandra. Så de bestämmer sig för att göra slag i saken och gifta sig på den grekiska ö där de en gång träffades.

På senaste tiden har det ju givits ut böcker av henne skrivna under hennes riktiga namn Madeleine Wickham (samt pseudonymen Kinsella… mycket förvirrande), och det är en helt annat genre egentligen, mer relationsdrama än humor, som inte riktigt tilltalade mig. Dock vad jag kan avläsa från hennes hemsida verkar Wedding Nights vara en äkta ”Kinsella-bok”. Yay!

Kommentera

