Bokbloggsjerka 31 maj – 3 juni

Vart tog den här veckan vägen? Helt seriöst. Men jag klagar inte; det är ju helg och underbart väder!

Annika vill veta: Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? (Observera att ni inte behöver begränsa er till bara till ETT)

Mitt ganska non-commital svar denna vecka blir det beror lite på. Pocketböcker gillar jag för att de är små och inte så tunga, vilket gör dem smidiga att ha med sig. Jag pendlar ju med tåg till jobbet och det är lite olika från dag till dag vilka kollegor som åker vilket tåg, och nu ska jag inte klaga för visst är det trevligt att de vill umgås på tåget, men vissa veckor gör allt detta sociala umgänge att läsningen blir lidande… Och eftersom jag inte vet från dag till dag vilken tid de andra ska åka så vet jag heller inte riktigt om det kommer att bli något läst eller inte. Då är en pocketbok smidig att ha med sig oavsett hur det blir. En inbunden bok är mycket tyngre och otympligare att dra på ”i fall att”. Det finns dock ett stort problem med pocket och det är om boken är tjock och fet, en riktig tegelsten. Då blir texten ofta väldigt liten, och så är det svårt att inte bryta bokens rygg = big no-no.

Däremot är inbundna böcker mycket snyggare i bokhyllan, men det är väldigt ovanligt att jag skaffar sådana, bland annat av skälen ovan. Dock händer det att jag köper inbundna böcker, men då får det vara någon speciell bok eller kanske böcker i en serie jag redan har eller så.

Slutligen, det här med e-böcker och läsplattor har jag inte riktigt omfamnat än. De kanske är morgondagens format, men än så länge håller jag mig till pappersvarianten.

7 thoughts on “Bokbloggsjerka 31 maj – 3 juni

Kommentera

