Sommarens läsning

Sist av alla, verkar det som, tar jag mig då an denna enkät om sommarens läsning… efter en taggning från Vargnatts bokhylla.

Vilka fem böcker måste hinna läsas i sommar?
Normalt sett brukar jag inte planera min läsning på det viset utan tar helt enkelt den bok i hyllan som jag känner för, men bland annat följande böcker har jag tänkt ta mig an i sommar:
sommarDärmed inte på något vis säkert att ens en av dessa böcker kommer att bli lästa under sommaren. Jag lovar inget!

Vilken bok är du egentligen inte så sugen på, men känner att det ändå är dags att ta tag i?
Wallflower av Stephen Chbosky, kanske. Den har väntat länge nu.

Var är bästa stället att läsa i sommar?
Antingen i en baden-baden ute i trädgården eller inne i fåtöljen i min nya lilla läshörna, beroende på väderleken. Kanske lite i sängen också, när jag som höggravid måste vila mig en stund.

Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa?
Se föregående fråga.

Vilken bok tror du kommer att bli sommarens bästa?
Om man ska tro alla recensioner så blir det nog ”The Fault in Our Stars”, men jag är också rädd att jag har för höga förväntningar på den. Det är därför jag inte riktigt har vågat mig på den, fast jag har haft den i bokhylla i över ett år.

Vilken bok borde alla läsa i sommar?
Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver. En bok som har fått förvånansvärt lite uppmärksamhet men som var riktigt, riktigt bra.

Strand eller hängmatta?
Eh… ingetdera? Men snarare hängmattan, för jag avskyr sand. Speciellt mellan tårna.

Deckare eller roman?
Helst en mix av båda för att det inte ska bli så enformigt, men det blir helt klart fler romaner än deckare.

Favoritgenre?
Jag är en riktig periodare när det handlar om böcker, och grottar lätt ner mig i en genre för att sedan helt övergå till en annan, och sedan ytterligare en och sedan kanske tillbaka till den första, osv… Men (bra) chick lit fungerar ju alltid, och även dystopiska ungdomsböcker samt det mesta med en bra kärlekshistoria i.

Tagga tre andra!
Någon som inte blivit taggad redan? Tagga dig själv i så fall!

2 thoughts on “Sommarens läsning

Kommentera

