Bokbloggsjerka 28 juni – 1 juli

Även om vädret inte har visat sig från sin allra bästa sida den senaste veckan så är det ändå helt fantastiskt underbart att vara ledig och bara vila mig och magen. Äntligen har jag lite mer tid och kraft till läsning också.

Jag var inte med i förra veckans jerka för vi var hos svärföräldrarna över midsommar, men nu är jag tillbaka och Annika har laddat upp med en supersvår fråga:  Vilken ”bad guy/girl” tycker du bäst om och varför?

Det här var verkligen en jättesvår fråga för mig, för jag har aldrig förstått vitsen med bad boys, varken fiktiva eller riktiga sådana. Inte bad girls heller för den delen, utan jag gillar generellt snälla människor betydligt mer. Jag har till och med svårt att komma på några litterära bad boys/girls, än mindre några jag tycker om.

Så jag skarvar lite och uppehåller mig vid en fiktiv bad boy, även om han egentligen befinner sig i tv-världen snarare än den litterära världen: Spike från ”Buffy och vampyrerna”. Dock har det efter seriens nedläggning släpps några seriealbum där han är med så helt fusk är det kanske inte. Spike är nog kanske den enda bad boy jag någonsin har hejat på; annars brukar jag alltid go for the good guy, både fiktiva och verkliga.

Så vad är grejen med Spike då? Bra fråga. Det går egentligen helt emot alla mina principer att gilla honom. Jag borde verkligen inte, men det går inte att motstå honom. Förutom att vara riktigt bad-ass (i alla fall i början) är han en välbehövlig comic relief med många underbara one-liners. Humor är mycket underskattat i en man… hrm.. vampyr. Dessutom är han en vampyr med mycket känslor. ”I may be love’s bitch but at least I’m man enough to admit it!”

spike15

15 thoughts on “Bokbloggsjerka 28 juni – 1 juli

  1. Jag är inte jättebekant med Buffy. Det är ju det där med TV och jag- vi passar inte så bra ihop. Men jag har sett lite Buffy, och jag tycker Spike är ett jättebra svar den här veckan!

  2. Såg bilden du hade lagt upp på honom och sedan behövde jag inte läsa mer (egentligen). Spike gillar jag också, främst längre fram i Buffy-serien. Annars är jag mer inne på att gilla de som går från good till bad.

Kommentera

