Bokbloggsjerka 5 – 8 juli

Fredag återigen. Det är tur att jerkan finns så att man kan hålla ordning på dagarna så här på sommaren.

Idag frågar Annika: Brukar du läsa noveller och/eller andra ”short stories”, vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall?

Om jag ska vara ärlig är jag lite smått allergisk mot ”short stories” sedan jag läste engelska på universitetet. Då läste vi en hel del short stories, men inte för deras underhållningsvärde utan för att analysera dem utifrån allehanda litteraturteorier. På något vis finns detta kvar väldigt rotat i mig och jag har svårt att läsa en novell bara för skojs skull utan jag känner fortfarande ett visst mått av analyskrav. Faktiskt uppskattade jag inte litteraturkurserna på universitetet särskilt mycket alls, även om jag som bekant älskar att läsa, just för att fokus alltid var på analys och aldrig på läsglädje och underhållning.

Jag tar dock gärna emot tips på bra och icke-analysvänliga noveller och short stories. Kanske finns det ännu hopp om förändring?

12 thoughts on “Bokbloggsjerka 5 – 8 juli

  1. Det där har du faktiskt rätt i, men jag kom nog över analyskravet ganska snabbt. Egentligen mest för att den lärare som satt djupast svår ändå aldrig tyckte att man analyserade rätt🙂

  2. Har inte läst så mycket noveller sedan jag var ung. Har nyligen köpt Johan Theorins ölandsnoveller. På stort Alvar heter boken. Skall även köpa Mamma försökte vilket är en novellsamling av Jens Lapidus. Hoppas dom är bra!!

  3. Vad sägs om små roliga noveller eller korthistorier med knorr? Tage Danielssons ”Sagor för barn över 18 år”, Roald Dahls små vuxenberättelser t.ex. ”Lamb to the slaughter”? Då hinner man inte analysera så mycket för man fastnar i berättelsen…

  4. Om jag skall vara ärlig så förknippar jag också noveller rätt mycket med litteraturanalys och det kan vara det som spökar och gör att jag har lite svårt för att läsa noveller.

  5. Jag är rädd att jag ska bli less om jag läser många noveller, typ bli matad full med information om konstant nya personer…jag lär nog mest hålla mig till böcker även i fortsättningen men ska provläsa lite mer noveller så kanske jag ändrar mig🙂

Kommentera

