Bokbloggsjerka 4 – 7 april

Då var det fredag igen och barnet sover så jag hoppas hinna med en jerka innan han vaknar. Denna vecka handlar det om deckare, och frågan Annika ställer är: Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker? 

Jag läser inte (lyssnar inte) på särskilt mycket deckare, mest som något att bryta av övrig läsning med då och då så att det inte ska bli för lika. När jag läser det blir det dock oftast någon lättsmällt svensk deckardrottning som får stå för underhållningen, och det är just så jag ser det: lättläst, lättsmält underhållning. De följer ofta en viss dramaturgisk mall och är för det mesta rätt så förutsägbara. Det är ganska sällan man blir väldigt överraskad av utgången.

Angående dåligt korrekturlästa böcker är de naturligtvis ett gissel för en ”grammar Nazi” som jag själv. Jag minns en bok (dock inte dess namn) som störde mig oerhört med avstavningar mitt på en rad, flertalet stav- och grammatikfel samt annat dumt. Huruvida deckare är med benägna att vara dåligt korrekturlästa vet jag inte, men lyckligtvis kan jag ändå konstatera att dåligt korrekturlästa böcker i alla genrer faktiskt ändå är ganska sällsynta.

13 thoughts on “Bokbloggsjerka 4 – 7 april

  1. Den bok jag läser just nu har en hel del slarvfel. Jag kan inte säga exakt var min personliga gräns går, men denna är farligt nära🙂

  2. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Kommentera

