Jag ger upp: Magikerna av Lev Grossman

Det är inte ofta jag ger upp en bok, ska jag säga. Nästan alltid läser jag ut den även om jag inte tycker att den är något vidare. Men den här boken jag lyssnar på just nu kommer jag nog att lägga ner alldeles strax, för jag har ändå kommit ända till den 27:e av de 38 filerna (ljudboken är indelad i 38 filer á ca 30 min), så nog får man säga att jag har gett den en chans.

Trots många ljumma och vissa riktigt usla recensioner hade jag ändå vissa förväntningar på Magikerna av Lev Grossman. Jag menar, det finns magi och häxkonster, en magiskola som dessutom är ett internat (!), parallella världar… ja, helt enkelt allt sånt som normalt sett är min kopp med kokade blad. Dock måste jag till min stora besvikelse säga att mina förväntningar tyvärr inte har infriats. Det största problemet tror jag är att jag är fullkomligt likgiltig inför huvudpersonen Quentin. Jag bryr mig helt enkelt inte hur det går för honom.

Och eftersom det är hyfsat många timmars lyssning kvar och ljudbok är i princip det enda forum där jag inmundigar litteratur nuförtiden så känns det alldeles onödigt att lägga så mycket tid på en bok jag inte ens gillar. Härmed ger jag alltså upp denna bok och söker mig en ny. Förslag, anybody?

4 tankar på “Jag ger upp: Magikerna av Lev Grossman

  1. Trist att du inte tyar med en bok som du ändå investerat så mycket tid i, men förstår dig – det känns alltid meningslöst att läsa om någon man ger blanka fanken i.
    Nörden i mig vill att hela världen ska förälska sig i Expeditionen av Bea Uusma, men den ska ju bläddras i, inte lyssnas på… Så nej, jag har nog tyvärr inget ordentligt förslag. Ursäkta, min hjärna är enkelspårig för tillfället. :/

  2. Jag har precis läst ut den andra delen i den här trilogin men håller ändå med dig. JAg bryr mig inte heller nämnvärt om karaktärerna och kan tillägga att det inte blir bättre, så du behöver inte känna att du missar något.

  3. Åh, så synd att du inte gillade den. Kanske en bok som passar bättre i textformat. Och på originalspråk… (På Tystnad.net har de en teori om att alla som läser boken på svenska har en ljummare inställning till den än de som läste på engelska.)

    *Hänger kvar och väntar på att ljudboksförslagen ska börja trilla in*

Lämna en kommentar