Bokbloggsjerka 28 september – 1 oktober

Som utlovat kommer slutligen mitt bidrag till veckans bokbloggsjerka. Annika har denna vecka hämtat inspiration från annat håll, och undrar vad vi har lärt oss från den bokgenre vi helst läser.

Precis som vid genre-frågan för ett par veckor sedan är det lite svårt för mig att svara på detta för jag läser ju en massa olika typer av böcker. Jag läser en del historiska romaner och föga oväntat lär man sig ju en del om just historien, kanske inte så mycket om faktiska händelseförlopp eller riktiga historiska personer utan mer om vanliga människors villkor förr i världen. Det ger också en viss tacksamhet inför den moderna tid vi lever idag.

Av deckare tycker jag att jag både lär mig om, får insikt i och blir fascinerad av de mörkare delarna av det mänskliga psyket, och att alla kan ”bli onda” under fel förutsättningar.

Om jag dock skulle försöka hitta någon lärdom som stämmer på i princip alla böcker jag läser, så vore det dock detta: Kärleken övervinner allt.

4 tankar på “Bokbloggsjerka 28 september – 1 oktober

Lämna en kommentar