Bokbloggsjerka 26 – 29 oktober

Så var det lördag igen då. Den här helgen är jag hemma hos svärföräldrarna i mörkaste Småland, och passar på att blogga lite medan övriga sitter bänkade framför Premier League. Man kan har olika intressen…

Veckans fråga: Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?

Nej, jag betygsätter inte böcker här på bloggen (eller någon annanstans heller för den delen). Varför inte? Jo, det är något jag har lärt mig under lärarutbildningen. När man rättar uppsatser och skriver både kommentarer och betyg så bryr sig 9 av 10 elever inte om att läsa kommentarerna, utan de går direkt på betyget. Och det är inget specifikt för elever och uppsatser; jag märker det på mig själv också. På de bokbloggar där betyg sätts läser jag inte själva recensionen lika noga utan bryr mig mest om betyget. Sad, but true.

Sedan är jag också trött på att behöva bedöma och betygsätta allt hela tiden, så därför får bloggen vara en sorts fristad.

9 tankar på “Bokbloggsjerka 26 – 29 oktober

  1. Det här är den bästa motiveringen hittills för att inte ha betyg. Synd att många funkar så där att de hoppar över, trodde inte det var så vanligt! =/

  2. Jag kan ju bara tala för mig själv (och jag läste i och för sig kommentarer och omdömen i skolan också) och betyg är bara ett komplement. Det viktiga står i texten.

Lämna en kommentar