Bokbloggsjerka 23-26 november

Jag får ta och erkänna att detta var en ganska svår jerka, för min del.

Veckans fråga: Lista 10 författare som du håller som favoriter just nu. Naturligtvis gör det ingenting om du även nämner den bok du värdesätter högst av var och en.

Dock har jag till slut fått ihop tio i mitt tycke riktigt bra författare, naturligtvis helt utan inbördes ordning.

Sophie Kinsella
Alltid när Sophie Kinsella kommer ut med en ny bok måste jag ha den, och jag blir aldrig besviken. Även om alla böcker såklart inte är lika bra så är alla ändå såpass bra att jag helt enkelt aldrig blir besviken. Så vilken är bäst? Antingen Nya kontakter eller Karriär och köksbesvär.

J K Rowling
Någon som hittar på en så fantastisk värld som Harry Potters förtjänar att återfinnas på en lista som denna. Alla böckerna i serien är fantastiska på sitt sätt, men jag gillar verkligen Harry Potter och den flammande bägaren.

Astrid Lindgren
Vad hade barndomen varit utan hela Sveriges Astrid? Så mycket minnen som finns förknippade med dessa böcker och filmatiseringar. Min favorit var Bullerbyn; jag fullkomligt älskade denna idyll hon byggde upp, även om jag kanske inte riktigt som barn förstod att det var det jag tyckte om.

Melina Marchetta
Jag har visserligen bara läst Jellicoe Road av henne, men it blew my mind så därför får hon en plats här.

Suzanne Collins
Hungerspelen. ‘Nuff said.

Kerstin Gier
Som så många andra har jag läst die Edelstein-Trilogie och verkligen låtit mig uppslukas. Av de tre så tyckte jag nog bäst om mittenboken Saphirblau, för ovanlighets skull. Min första Gier var dock en bok för vuxna i chic lit-genren och den gillade jag också mycket.

Jane Austen
Still going strong efter alla dessa år. Favoriter är Emma och Stolthet och fördom.

Bröderna Grimm
Förvisso har de inte själva hittat på sagorna i deras böcker utan bara samlat ihop och sammanställt dem, men ändå. Jag slukade sagoböcker som barn och bröderna Grimms var favoriterna.

Karin Alfredsson
Karins böcker gör mig alltid så förbannad över alla hemskheter och orättvisor som finns i världen, och ibland behöver man bli omskakad och påmind om världen utanför vår privilegierade bubbla. Karin Alfredsson gör det mästerligt.

John Green
Jag har faktiskt bara läst två av de fyra böcker John Green hittills har givit ut, och har visserligen tyckt om båda, men anledningen till att John Green får vara med på denna lista beror snarast på honom själv som person. Han är en intelligent, rolig, klok och medkännande människa som är en fantastisk förebild för unga och en förebild för hur jag vill vara. DFTBA!

11 tankar på “Bokbloggsjerka 23-26 november

  1. Astrid Lindgren, rolig läsning för både stora som små. Kinsella skriver väldigt underhållande böcker. Gillar henne. Bröderna Grimm läste även jag jättemycket som barn.

  2. Jag funderade också på Rowling, för hon har ju verkligen skänkt mig underhållning. Men böckerna blev ju tyvärr sämre och sämre och sen är jag ju lite irriterad över de logiska bristerna.

Lämna en kommentar