Bokbloggsjerka 7 – 11 juni

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?

Jag är nog ganska genrebunden, tror jag. Jag förväntar mig vissa saker av vissa typer av böcker.

En genre där jag har vissa förväntningar, som dock ofta kommer på skam, är chick lit. Risken här är dock att jag har andra förväntningar än vad den egentliga ”genrebeskrivningen” föreskriver. Jag förväntar mig att chick lit ska handla om relationer, då kanske främst romantiska men även vänskapliga, att det ska vara lättsmält feel-good och framför allt att det ska vara roligt! Ofta tycker jag att jag blir besviken på just den sista punkten. Jag har inget emot allvar och djup i min chick lit, men jag vill också ha humorn och det lättsmälta, inte bara problemen.

Böcker som enligt min egen definition faller under chick lit är till exempel alla böcker av Sophie Kinsella där hon skriver under pseudonymen Sophie Kinsella. De böcker hon skrivit under sitt riktiga namn, Madeleine Wickham, ser jag dock inte som chick lit utan helt enkelt som relationsromaner, vilket jag inte tycker är samma sak. I de senare saknas helt enkelt den lätta ton och den humor jag tycker definierar chick lit. Men som sagt, kanske är det jag som har en för snäv definition av genren.

12 tankar på “Bokbloggsjerka 7 – 11 juni

  1. Det här med vad en bok ska uppfylla för kriterier för att tillhöra en viss genre är ganska snårigt numera. Jag har också märkt att det hela tiden dyker upp nya undergenres. Gränserna blir alltmer flytande samtidigt som benämningarna ökar.

  2. Har man för bred definition av en genre är det ju inte längre så mycket poäng med genren. Då vet man ju ändå inte vad man ska förvänta sig!

  3. Jag håller med om att ett element av humor ska finnas i chick-lit. Det får finnas allvar också, men inte bara. Och den här genren är mycket benägen för felklassificering, verkar det som.

  4. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra…

Lämna en kommentar