Bokbloggsjerka 13 – 16 december

Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?

Oj vilken görsvår fråga–eller jättelätt beroende på hur man ser det. Jag har nämligen läst försvinnande få böcker skrivna av en duo. Vad jag kan komma på har jag bara läst Box 21 av Roslund & Hellström, och i och med att jag inte dök ner i deras vidare författarskap så får ni dra egna slutsatser om hur jag upplevde den boken.

Dock kom jag på en författarduo vars bok jag läste och gillade i somras, nämligen Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Där har jag iofs inte heller läst mer än en bok, men det är ju för att den första var så läskig och jag inte vågar läsa de andra två när jag 1) är ensam hemma mycket med Lilleman och 2) ofta måste gå upp på nätterna med Lilleman.

En duo som jag ser fram emot att läsa är Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo, vars verk jag har läst och uppskattat var och en för sig tidigare. Vi måste sluta ses så här står i min bokhylla, men jag har inte riktigt hunnit ta mig an den än bara.

18 tankar på “Bokbloggsjerka 13 – 16 december

  1. Lindbäck Bjärbo glömde jag, men kanske för att de inte var något favoritpar. De andra jag kom på, med Mats och Sara bla, överträffade deras gemensamma. Men den var bra ändå, så där har du nåt att se fram emot 🙂

    • Jag har normalt sett inget emot ämnen som upprör, utan för mig var det språket som satte punkt. Jag gillar helt enkelt inte svordomar, könsord och allmänt grovt språk även om det ”passar” med handlingen.

  2. Hellström/Roslund skriver jättehemska böcker! Jag tyckte box21 var jättejobbig men kunde på något vis ändå uppskatta att någon tar upp det viktiga ämnet, så vi inte går och tror att modern slavhandel inte finns i Sverige. Men den enda boken jag verkligen tyckt var intressant av dem var ändå ”Odjuret”.

  3. Jag läste bara Cirkeln och inte de andra för att jag tyckte inte den var bra. Jag var väl helt enkelt inte rätt målgrupp.

  4. Jag gillar Roslund och Hellström, tycker de är duktiga på att beskriva otäcka företeelser i samtiden. Av kanske samma orsak läser jag inte Engelfors-böckerna, det är inte riktigt min genre… Jag är dålig på fantasy och liknande.

Lämna en kommentar