Recension: The Forest of Hands and Teeth av Carrie Jones

Handling
In Mary’s world there are simple truths. The Sisterhood always knows best. The Guardians will protect and serve. The Unconsecrated will never relent. And you must always mind the fence that surrounds the village; the fence that protects the village from the Forest of Hands and Teeth. But, slowly, Mary’s truths are failing her. She’s learning things she never wanted to know about the Sisterhood and its secrets, and the Guardians and their power, and about the Unconsecrated and their relentlessness. When the fence is breached and her world is thrown into chaos, she must choose between her village and her future – between the one she loves and the one who loves her. And she must face the truth about the Forest of Hands and Teeth. Could there be life outside a world surrounded in so much death? (bokus.com)

 

Recension
När jag tittar på mina senaste recensioner märker jag att de alla har en sak gemensamt, nämligen att de alla är de första böckerna i en serie. Jag märker också att jag klagar på att vara lite trött på att lära känna både nya karaktärer och en ny värld. Och sedan … Jag plockar upp ännu en första-bok. Vad tänkte jag på?

Ironiskt nog är det som jag saknar i den här boken är bygget av den fiktiva världen. Vad hände mer världen? Hur gick den under? Vilka är ”the unconsecrated”? Var kom de ifrån? Varför? Jag har läst i intervjuer med Carrie Ryan (kommer inte ihåg VAR just nu) att hon medvetet hoppade över det, men jag personligen saknade det.

Jag sköt upp läsandet av den här boken en tid eftersom jag helt enkelt inte kände mig lockad av en post-apokalyptisk zombiedystopi för – let’s face it – zombies är inte vackra, romantiska och ridderliga. De är äckliga. Vad som ändå fick mig att läsa den var den förväntade romantik, men tyvärr blev jag besviken på den. Jag hade hoppats på en riktig virvelvind av känslor och det var det inte, utan ”sundare” YA-romantik. Bara synd att jag var på humör för virvelvind.

Genom hela romanen hade jag en konstant krypande klaustrofobisk känsla, eftersom karaktärerna är fångade på så många olika sätt. Fysiskt naturligtvis, då de är  fångade i en av skog inhägnad by fullt med zombies utanför.Men också fångade på ett helt annat sätt, som när Maria undrar om detta  verkligen är allt? Finns det inget mer i livet? Skulle hon nöja sig? Både för Maria och för läsarna, lämnas många av dessa frågor obesvarade.

Summa summarum, The Forest of Hands and Teeth är en fartfylld och tankeväckande roman om drömmar, hopp och förlust. Jag gillade den.
Kommentera

