Recension: Porto Francos väktare

En ung kvinna stiger i land i Marstrands hamn en septemberdag 1793. Håret är kapat under mössan, hennes bröst är lindade och byxorna hänger löst på den gängliga kroppen. Runt omkring myllrar det av liv; arbetare på skeppen, handlare, brottslingar som fått amnesti i frihamnen. Hennes enda hopp står till att de ska ta henne för en man, att hon ska hitta arbete och någonstans att bo. Att hon inte ska tvingas åka tillbaka.

250 år senare görs ett gruvligt fynd på Klöverön. En kvinna och ett spädbarn hittas döda i Gamle mosse och kriminalinspektör Karin Adler kopplas in. Men att identifiera de två döda visar sig vara lättare sagt än gjort. Det enda man kan säga med säkerhet är att de har legat i mossen länge. Väldigt länge. Trådarna leder Karin Adler långt tillbaka i Marstrands historia, och sakta men säkert nystas en osannolik historia upp. (bokus.com)

Porto Francos väktare marknadsförs som en deckare, men jag tycker inte riktigt att det är det. Ann Rosmans tidigare böcker har varit deckare med historiska inslag medan den här boken snarare är en historisk roman med vissa deckarinslag, och dessa deckarinslag är väldigt få och knapphändiga. Ibland undrar jag vad de har med något att göra alls. De är nämligen inte polisen som på något sätt bidrar till att nysta upp historien utan de ”vanliga” människor som boken till största del handlar om. På ett sätt känns det som om författaren helst ville skriva en bok om Marstrand och sjöröveriet under 1700-talet men inte riktigt vågade skriva en renodlad historisk roman och därför slängde in sin polis Karin Adler för att de som läst hennes tidigare böcker också skulle läsa denna. Jag tycker att hon skulle ha satsat på den här boken som en historisk roman istället för som sådan är boken alldeles ypperlig!

Välskriven, snabbläst och spännande är Porto Francos väktare en intressant historisk roman – snarare än deckare – om kvinnors villkor på 1700-talet och om en tid när staten sanktionerade sjöröveri. För den som är ute efter en klassisk deckare dock, kanske den här boken blir en besvikelse.

One thought on “Recension: Porto Francos väktare

1. Ping: Ann Rosman – Porto Francos Väktare | Books ABC